Tilskud i 2025 (Lukket for ansøgninger)
Fondens bevillinger er etårige og følger kalenderåret.
Flerårige projekter kan derfor kun søge om tilskud for et år af gangen. Der skal afrapporteres for anvendelse af tilskuddet for hvert bevillingsår.
Som udgangspunkt er man som ansøger forpligtet til at udføre de aktiviteter og følge den tidsplan, der er angivet i ansøgningen, hvis tilskuddet skal udbetales. Men undervejs i projektet kan man komme i situationer, hvor dele af projektet må udskydes, hvor der bliver behov for andre aktiviteter end dem, der er angivet i ansøgningen, eller hvor forudsætningerne for projektet i øvrigt ændrer sig, eksempelvis som følge af forhold hos eksterne leverandører.
I tvivlstilfælde er man velkommen til at kontakte fonden.
Ansøgningsfrist
Ansøgningsrunden for tilskud i 2025 er afsluttet. Der var ansøgningsfrist den 13. august 2024 kl. 12.
Fonden modtog 46 direkte ansøgninger for et samlet beløb på 65,1 mio. kr.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 18. september 2024, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Ansøgningsmaterialet for 2025-runden
- Fondens strategi 2024 - 2025
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2025 - til ansøgere samt tilskudsmodtagere og deres revisorer
Ansøgningsskemaet som består af 3 dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgning til fonden
Projektansøgningen skal sendes pr. mail til: planteafgiftsfonden@planteafgiftsfonden.dk
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefeltet fx ”KU - Optimering af udbytter i hestebønner”
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i Word, del 2 i Word og del 3 I Excel
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Foretræde
Ansøger har mulighed for foretræde på bestyrelsesmødet den 9. september 2024. Ved indsendelse af ansøgningen bedes det oplyst, om ansøger ønsker at benytte sig af denne mulighed. Yderligere oplysninger om tid og sted følger.
Kvittering for modtagelse af ansøgningen
Ansøgere vil modtage en e-mail med kvittering for, at ansøgning er modtaget af Planteafgiftsfonden.
Fonden forventer at behandle ansøgningerne den 18. september 2024.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring af budgettet, herunder finansiering, nye udgifter og omprioritering mellem budgetposter
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer offentliggøres senere. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2025-bevillinger
Skemaet består af to dele:
Del 1 Ændringsskema (Word)
Del 2 Projektøkonomiskema (Excel)
Hvordan og hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefeltet fx ”KU - Optimering af udbytter i hestebønner”.
Fondens bevillinger er 1-årige og bevilges for et kalenderår. Tilskuddet kan således kun dække projektomkostninger, der ligger i perioden 1. januar – 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører.
Der skal derfor opstilles realistiske budgetter for kalenderåret, og aktiviteterne skal kunne gennemføres inden for kalenderåret. Der kan alligevel blive behov for at udskyde visse af projektets aktiviteter til afholdelse senere, eksempelvis som følge af eksterne leverancer, der svigter, barsel eller længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere.
En projektforlængelse betyder, at tilskudsmodtager formelt modtager to tilskud - ét tilskud i det oprindelige bevillingsår og ét tilskud i det efterfølgende år. Der skal således aflægges en afrapportering for hvert tilskud / hvert år.
Der skal ansøges om projektforlængelse, når viden om behov herfor foreligger og senest den 31. december i bevillingsåret. Sendes ansøgningen ikke inden bevillingsårets udløb, skal der indsendes en kortfattet foreløbig orientering, indeholdende beskrivelse af de omhandlede aktiviteter og et skøn over bevillingens størrelse til fonden senest den 31. december i bevillingsåret. Den endelige ansøgning skal sendes senest ved fristen for fremsendelse af tilskudsregnskabet.
Eneste undtagelse er, hvis der er tale om et forskningsprojekt, der løber over flere år. Her vil der være mulighed for at lægge 2025-aktiviteter, der forlænges til 2026, sammen med et tilsagn til samme forskningsprojekt for 2026, hvis et sådan eksisterer.
Skemaet til brug for ansøgning om forlængelser af 2025-projekter kan downloades her:
Del 1 Ansøgningsskema til projektforlængelser (Word)
Del 2 Projektøkonomiskema (Excel)
Indsendelse af ansøgning om projektforlængelse
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefeltet fx ”KU - Optimering af udbytter i hestebønner”.
Ansøgningen skal sendes pr. mail til: planteafgiftsfonden@planteafgiftsfonden.dk
Fondens udbetalingspraksis for 2025 er som følgende:
Fonden udbetaler tilskud på baggrund af det faktiske, realiserede forbrug i tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne skal afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring, som kan downloades fra fondens hjemmeside. Der kan søges om udbetaling af op til 80% af bevillingen.
Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering. Slutudbetaling af de sidste 20 pct. af de tilskudsberettigede udgifter vil ske på baggrund af revisorpåtegnet tilskudsregnskab.
Fonden kan i særlige tilfælde give dispensation og udbetale oftere end en gang i kvartalet. Begrundet ansøgning om dispensation kan sendes til fondens postkasse.
Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor. Udbetaling vil ske til tilskudsmodtagers NemKonto.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling vedr. 2025-bevillinger:
Der skal efter tilskudsperiodens afslutning afleveres tilskudsregnskab samt en faglig afrapportering omhandlende de gennemførte aktiviteter og forventede effekter for de støttede projekter.
Afrapporteringen anvendes til kontrol af midlerne korrekte anvendelse. Kontrollen gennemføres af fonden og fondens revisor. På baggrund af afrapporteringen udarbejdes fondens regnskab for 2025. Heraf fremgå fondens indtægter og udgifter i 2025, herunder bevilget og anvendt tilskud. Derudover indgår en beskrivelse af projektet på baggrund af de faglige beretninger. Fondens regnskab vil i lighed med budgettet blive offentliggjort på fondens hjemmeside under fanen 'Om fonden'.
- Fristen for indsendelse af elektroniske faglige beretninger er den 30. januar 2026
- Fristen for indsendelse af tilskudsregnskaber er den 11. marts 2026
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Faglig afrapportering med effektvurdering
Formålet med den faglige afrapportering er at få viden om, hvorvidt de planlagte aktiviteter er gennemført, og om projektet således har nået de mål, som blev anført i ansøgningen. Projektets leverancer og effekter bliver målt ved hjælp af et effektvurderingsskema. Alle tilskudsmodtagere vil modtage en mail med et link til effektvurderingsskemaet, som skal besvares elektronisk.
Linket fremsendes til projektlederne, jf. det oplyste i ansøgningen.
Herunder kan effektvurderingsskemaet findes i Word-format:
Tilskudsregnskab
Tilskudsregnskabet skal revideres af en godkendt revisor. Når tilskudsmodtager er optaget på finansloven med en driftsbevilling og revideres af Rigsrevisionen, er der ikke krav om, at tilskudsregnskabet skal påtegnes af en revisor.
Tilskudsmodtagere, som har modtaget tilskud til gennemførelse af flere projekter, kan udarbejde ét samlet tilskudsregnskab indeholdende delregnskaber for de enkelte projekter.
Skabelonen for tilskudsregnskabet består af to dele:
- Del 1A: Forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning (Word)
- Del 1B: Forside og ledelsespåtegning for offentlige institutioner uden krav om revisorpåtegning (Word)
- Del 2: Oversigt over tilskud samt projektøkonomiskemaet (Excel)
Del 1A og Del B er skrivebeskyttede, så der kun kan skrives i de grå felter. En ikke-skrivebeskyttet udgave (1C) kan rekvireres efter behov ved henvendelse til fonden på planteafgiftsfonden@planteafgiftsfonden.dk
Det underskrevne tilskudsregnskab skal indsendes med alle sider samlet til ét pdf-dokument dvs. indeholdende forside, ledelsespåtegning, revisionserklæring og – beretning samt oversigten over tilskud (kan undlades ved kun et projekt) samt projektøkonomisiderne. Tilskudsregnskabet skal indsendes pr. mail til planteafgiftsfonden@planteafgiftsfonden.dk
Ved indscannede udgaver skal opløsningen være høj, så teksten fremstår tydelig.
Evt. program til at samle dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Fonden har udarbejdet en vejledning om revision af tilskudsmidler som en hjælp til tilskudsmodtager og dennes revisor. Vejledningen ligger samme sted som ansøgningsmaterialet for bevillingsåret.
Fondens skabelon for den uafhængige revisors erklæring er udarbejdet på baggrund af standarderne for offentlig revision (SOR), som trådte i kraft 1. december 2017. http://www.rigsrevisionen.dk/bagved-revisionen/standarderne-for-offentlig-revision/.
Hvis der inden aflæggelse af tilskudsregnskabet fastlægges nye standarder for offentlig revision inden revisionen af tilskudsregnskabet er afsluttet, skal de nye standarder anvendes for det aktuelle år, såfremt der er et krav herom i standarderne. I skabelonen er der indsat de relevante henvisninger til de bestemmelser, som der skal aflægges tilskudsregnskab efter.
Når tilskudsmodtagers revisor har bemærkninger og forbehold
Såfremt tilskudsmodtagers revisor ikke kan tiltræde fondens standardskabelon, jf. Del 1A kan en ikke-skrivebeskyttet udgave (Del 1C) rekvireres ved henvendelse til fonden.
Denne udgave giver tilskudsmodtagers revisor mulighed for at tilføje en eller flere bemærkninger herunder ændre i påtegning og eventuelt tage forbehold.
Det er fx også muligt at oplyse, at der er foretaget uanmeldt kasse- og beholdningseftersyn.
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk